keskiviikko 17. elokuuta 2016

Työharjoittelija esittäytyy

Hei!

Olen aloittanut työharjoittelun 1.8.2016 Korson Lumossa. Kirjastoelämä alkaa tulla hiljalleen tutuksi alkukankeudesta huolimatta. Onneksi työympäristö on rauhallinen ja työkaverit ihan huippuja! Saan opetella työtä kaikessa rauhassa ja olen iloisesti yllättynyt siitä kaikesta tuesta ja positiivisesta palautteesta jota tähän mennessä olen jo saanut. Virheiltäkään ei ole voinut välttyä, mutta suon sen anteeksi itselleni näin aloittelijana.

Ensi töikseni pääsin asiakaspalveluun ja siinä koen olevani omalla paikallani, ihmisten parissa. Kassakone on aiheuttanut päänvaivaa kaikista eniten, minulla on hyvin ristiriitainen suhde koko rakkineeseen. Se ei vaan pidä minusta. Mutta senkin olen silti opetellut! Teen töitä kirjastolla nyt marraskuun puoleenväliin saakka ja minut voi bongata pääsääntöisesti kirjaston asiakaspalvelusta.

Olen 36-vuotias perheenäiti ja opiskelen uutta ammattia. Aikaisemmin tein sosiaalityötä sen eri kentillä, opiskelin kaksi korkeakoulututkintoa ja tulin lopulta siihen tulokseen, että alanvaihto on nyt ajankohtainen. Sosiaalityön raskas vastuu ei enää lyönyt leiville, joten halusin kokeilla jotain täysin toisenlaista. En ollut aikaisemmin edes ajatellut kirjastossa tai ylipäätään kulttuurin parissa työskentelyä, mutta etsiessäni vaihtoehtoja uudelle uralle löysin yllättäen itseni kirjastotätinä. Ja mikä parasta, pääsen lukemaan ja kirjoittamaan luetuista kirjoista blogia, mikä on todella mukava työtehtävä. Kirjoittaminen on intohimoni, yhtä lailla kuin lukeminenkin. Ensimmäinen lukuprojektini Ruokarouva (Otava 2016) poiki ihan hyvän tekstin, josta palaute oli yllättävän positiivista, kun ajattelee että se todella oli ensimmäiseni, ja edellisestä kirjoittamisprojektista on kulunut jo neljä vuotta.

Omat lapseni ovat saaneet jo lukukärpäsen pureman, olen pitänyt huolen siitä. Kouluikäiseni tykkää lukea sarjakuvakirjoja ja nelivuotias tyttäreni viihtyy Minttu-kirjojen kanssa. Kirjastossa on mahdollista lainata myös lautapelejä, jotka ovat perheessämme suosittuja. Itse haalin elämänkertoja, sotahistoriaa ja välillä myös jännäreitä. Tässä työssä minua viehättää kirjastotyön monipuolisuus ja mahdollisuus päästä vaikuttamaan kirjastonkäyttäjien asiakaskokemukseen ja lukutottumuksiin. Toivoakseni mahdollisimman positiivisella tavalla. Olen lapsesta saakka ollut intohimoinen kirjaston suurkuluttaja, ja nyt voin tehdä sitä työkseni ainakin hetken. Kuka tietää mitä tulevaisuus tuo tullessaan. Uskon siihen että tämä työ poikii vielä jotain hyvää tulevaisuuteni varalle. Kiitän kaikkia Lumon työkavereita mukavasta ja rennosta vastaanotosta, väsymättömästä ohjauksesta ja siitä, että saan mahdollisuuden toteuttaa itseäni kirjoittamalla!

Työyhteisöä ja asiakkaita kiittäen,
Suvi-Tuulia Ahonen
Sosionomi YAMK, nykyinen kirjastoharjoittelija


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti