maanantai 22. elokuuta 2016

Kesätyöntekijä esittäytyy

Heips!

Olen Reija ja toista kesää Lumon kirjastossa kesätyöntekijänä. Monet ovat saattaneet bongata minut myös viime talvena satunnaisesti pyörimässä kirjastossa sijaistamassa ja sitä ennen harjoittelijana opintojen kautta. Kirjastovirkailija on kolmas ammattitutkintoni ja se, mikä tuntuu lopullisesti vieneen sydämeni. Innostuin sen verran, että päätin jatkaa opintoja ja nyt opiskelenkin Oulun ammattikorkeakoulussa kirjasto- ja tietopalvelualaa monimuotototeutuksena. Opintoni tapahtuvat pääsääntöisesti verkon kautta, joten Ouluun asti ei kovin usein tarvitse matkustaa. Verkko-opiskelu on haastavaa, mutta todella mielenkiintoista ja olen nauttinut mahdollisuudesta yhdistää opiskelu ja keikkailu. Haaveissani on joskus olla vielä oikein pätevä kirjastopersoona, joten on hyvä ylläpitää jo opittuja taitoja käytännössä samalla kun hakkii monia uusia.

Lumon kirjasto on minusta aivan mahtava paikka. Minut otettiin aikoinaan keväällä 2015 todella hyvin vastaan ja pääsin heti kiinni töihin. Työntekijät ovat mukavaa porukkaa ja he ovat antaneet minulle paljon vinkkejä ja opastusta. Olen päässyt oppimaan vaikka mitä hyvästä asiakaspalvelusta aina kaukopalveluun asti ja nähnyt monipuolisesti sen, mitä kaikkea kirjastotyö voi pitää sisällään. Silti minulla on vielä varmasti paljon opittavaa. Kirjastossa on myös aivan ihania asiakkaita. Monesti päivää lämmittää hymy, tai se, kun joku tervehtii iloisesti työmatkalla. Lumon kirjastoon onkin aina mukava palata, niin työntekijänä kuin asiakkaana!

Kirjastossa työskentely on minulle melko "vaarallista", sillä koko ajan sattuu silmiin mielenkiintoisia kirjoja, jotka tekisi mieli lukea. Varsinkin kun kirjamakuni on melkoisen laaja ja innostun todella helposti kokeilemaan saamiani lukusuosituksia. Minulla tuntuukin olevan sellainen loputon ja alati täydentyvä lukulista, johon kertyy enemmän kirjoja kuin mitä ehdin lukea. Tunnustan, että kotoa hyllystäni löytyy enemmän lukemattomia kirjoja kuin luettuja... Tämä ei kuitenkaan minua itseäni haittaa, on ainakin varaa mistä valita luettavaa mielialan mukaan. Tavallisesti luen muutamaa eri kirjaa samanaikaisesti hyödyntäen myös e- ja äänikirjatarjontaa.

Kirjarikasta syksyä kaikille! Toivottavasti tavataan Lumon kirjastossa.

Reija Karvonen
Kirjastovirkailija & kesätyöntekijä

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti